2.1 Klubben
Postadresse | Postboks 142, 8201 Fauske |
E-post | post@fauske-sprint.no |
Organisasjonsnummer | 971014482 |
Bankforbindelse | Sparebank1 Nord-Norge |
Bankkonto | 45093426197 |
Nettside | https://fauske-sprint.no |
Medlem av | Norges idrettsforbund og olympiske- og paraolympiske komité |
Tilknyttet | Norges fotballforbund og Fauske idrettsråd |
2.2 Organisasjonskart

2.3 KLUBBENS ROLLER
Trykk her for å se klubbens ansvarspersoner i de ulike rollene.
2.4 KLUBBENS LOVER OG VEDTEKTER
Trykk her for å se fotballklubbens vedtekter
2.5 KLUBBENS STYRE
Styret er klubbens høyeste myndighet mellom årsmøtene. Noen saker kan ikke styrebehandles, men må behandles av årsmøtet. Det gjelder saker som går frem av «Årsmøtets oppgaver», og disposisjoner av ekstraordinær karakter eller betydelig omfang i forhold til organisasjonsleddets størrelse eller virksomhet. Dersom styret er i tvil, bør saken opp på årsmøtet.
Lovpålagte oppgaver for styret:
- Sette i verk årsmøtets og overordnede organisasjonsledds regelverk og vedtak.
- Påse at klubbens midler brukes og forvaltes på en forsvarlig måte, i samsvar med de vedtakene som er fattet på årsmøtet eller i et overordnet organisasjonsledd, og sørge for at klubben har en tilfredsstillende organisering av regnskaps- og budsjettfunksjonen og en forsvarlig økonomistyring.
- Etter behov oppnevne komiteer, utvalg eller personer for spesielle oppgaver og utarbeide mandat/instruks for deres funksjon.
- Representere klubben utad.
- Oppnevne en som er ansvarlig for politiattester.
- Oppnevne en ansvarlig for barneidretten
Andre viktige oppgaver sammen med daglig leder:
- Planlegge og ivareta lagets totale drift, herunder mål- og strategiarbeid, budsjett og regnskap.
- Påse at idrettens retningslinjer for aktiviteten i klubben blir fulgt.
- Arbeidsgiveransvar for daglig leder.
- Legge frem innstilling til årsmøtet på kandidater til valgkomité.
- Oppnevne en person som sammen med daglig leder skal disponere klubbens konti, og sørge for at de er dekket av underslagsforsikring.
- Oppdatering av klubbhåndboka.
Styrets arbeid
Styremøter holdes annen hver måned, eller oftere ved behov eller ve spesielle saker
Møtene holdes på klubbhuset eller i SKS Arena
Daglig leder og styreleder jobber sammen om sakslisten. Daglig leder sender ut saksunderlaget minst en uke før møtene
Styrets leder og daglig leder har jevnlig kontakt om den løpende driften i klubben. Styrets leder orientere de øvrige i styret om viktige saker
Styret er vedtaksført når et flertall av styrets medlemmer er til stede. Vedtak fattes med flertall av de avgitte stemmene. Ved stemmelikhet er møtelederens stemme avgjørende. Styremedlemmene plikter å respektere et styrevedtak, selv om det er fattet mot vedkommende sin egen stemme.
Styremøter avholdes fysisk eller via Teams. Det føres protokoll fra styremøtene.
Hvert styremøte bør innledningsvis starte med spørsmål om det foreligger mulig inhabilitet i noen av sakene, og behandlingen av inhabilitet skal alltid protokolleres.
2.6 LEDERKOMPETANSE
Lederkompetanse er et nøkkelord for god styring av en klubb. Mange har erfaring fra lederjobber i sine private jobber, noen har lederutdanning og noen har liten eller ingen erfaring som ledere.
Alle kan gjøre en god jobb som leder av en fotballklubb. NFFs lederutdanningsstige sikrer at den frivillige får fotballspesifikk lederkompetanse og får nødvendig ballast til å håndtere de utfordringene en vil møte i sin rolle.
NFFs lederkurs inneholder sentrale kompetanseområder for ledernivået i en klubb. Her er flere års erfaring samlet og framstilt for ledelsen i en klubb. Kompetansen man tilegner seg, sikrer en mer interessant arbeidshverdag for den frivillige med økt forståelse for lederrollene.
I Fauske/Sprint bør alle i styret ha minimum leder 1-kurset, minimum halvparten skal ha kurset. Vi skal legge til rette for at medlemmer som ikke har, eller ønsker å videreutdanne seg, får muligheten til det.
Les mer om lederkursene i NFF.
2.7 KVALITETSKLUBBANSVARLIG
Fauske/Sprint ønsker å forbli en kvalitetsklubb. Derfor skal klubben alltid ha en kvalitetsklubbansvarlig
Ansvarsområder
Styreleder er kvalitetsklubbansvarlig.
Daglig leder og sportslig ledelse bidrar i arbeidet.
Kvalitetsklubbansvarlig skal:
- Være klubbens kvalitetssikrer og kontaktperson mot NFF Nordland/kretsen.
- Sørge for at kvalitetsklubbsystemet setter en standard på trener, leder og verdiarbeid i klubben.
- Være pådriver for å tydeliggjøre, bevisstgjøre og konkretisere hva Norges Fotballforbund legger i god kvalitet i klubbens planverk og praksis.
- Synliggjøre internt i klubben at systemet gir anerkjennelse til klubben om det arbeides bevisst med verdi- og utviklingsarbeidet.
Årshjul for kvalitetsklubbansvarlig
Mars: Gjennomgang av nettsider og relevante dokumenter for evt. oppdatering i etterkant av årsmøtet.
September: Forslag til revidering fremlegges styret
Januar: Kvalitetssikre forslag til endring
Gjennom året: Sikre at årshjul for styret følges opp på styremøter
Oversikt roller i klubb
Rollebeskrivelse kvalitetsklubbansvarlig
2.8 FIKS-ANSVARLIG
Stillingens formål er å forenkle klubbhverdagen
Stillingens organisatoriske plassering:
- Ansvaret ligger hos Daglig leder.
- I tillegg til Daglig leder er trenerveileder «Klubbadministrator».
Rollen som FIKS-ansvarlig har følgende hovedansvarsområder:
- Informere klubbens hovedstyre, sportslig leder og trenerkoordinatorer til enhver tid kjenner til alle påkrevde FIKS-oppgaver.
- legge til rette for at FIKS blir en naturlig del av klubben. Forankring er også viktig for at klubben skal kunne se at FIKS faktisk gjør at klubbhverdagen blir enklere.
- Påse at klubben til enhver tid har personer i klubben med nødvendige tilganger til FIKS. To personer i administrasjonen skal ha rettighet som Klubbadministrator.
- Alle lagledere (kontaktpersoner) som skal registrere elektroniske kamprapporter har rettighet som Klubbruker.
- Gi brukeropplæring: Sørge for at personer med tilgang til FIKS innehar riktig kompetanse til å utføre påkrevde oppgaver.
Årshjul for FIKS-ansvarlig:
Februar: Sjekke epost og mobil til alle kontaktpersoner for ulike lag
Mars: Oppdatere FIKS etter årsmøtet med nye ledere
Juli: Sjekke behov for oppdatering av trenere og ledere
Desember: Laste opp ny ledergruppe i FIKS. Gjelder Gutter og Jenter 11 (som påfølgende sesong er Gutter 12)
Rollebeskrivelse FIKS-ansvarlig
2.9 FAIR PLAY-ANSVARLIG
Fair Play-ansvarlig delegeres av styret
Oppgaver
- Formidle verdiene for Fair Play til alle trenere og laglederkoordinator i fellesmøte trenerforum/laglederforum.
- Påse at klubben har kampverter på alle kamper og større arrangementer.
- Sjekke at lagledere og trenere gjennomfører Fair Play gjennom sesongen.
Oversikt roller i klubb
Rollebeskrivelse Fair Play-ansvarlig
2.10 POLITIATTESTANSVARLIG
Klubben krever politiattest av alle ansatte og frivillige som skal utføre oppgaver for klubben som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller mennesker med utviklingshemming. Det er to viktige overordnede grunner til at norsk idrett har innført en ordning med politiattest:
- Seksuelle overgrep mot barn er totalt uforenlig med idrettens verdigrunnlag.
- Norsk idrett skal være et trygt sted å være for barn, og et trygt sted for foreldre å sende sine barn.
Les mer og se fremgangsmåte.
Oppgaver politiattestansvarlig
- Søke informasjon fra klubben (SU-leder eller FIKS-ansvarlig) om behov for politiattest.
- Oppgaven for politiattestansvarlig blir da å innhente fullt navn, fødselsdato og e-postadresse fra vedkommende.
- Orienteringen skal inneholde navn, fødselsdato og e-postadresse.
- Bekreftelsesformular sendes ut av klubbens politiattestansvarlig til søker.
- Søker må vise attest til politiattestansvarlig eller daglig leder i klubben.
- Dato for godkjent politiattest noteres i klubbens oversikt over kompetanse og attester.
- Ved anmerkning i attest skal dette varsles styret.
Informasjon om politiattest for idrettslag fra Norges Idrettsforbund. Her finnes skjemaer og beskrivelse av prosedyren for håndteringen av ordningen med politiattest.
Oversikt roller i klubb
Rollebeskrivelse politiattestansvarlig