4.0 Aktivitet
Siden er under utvikling (16.05.2024)

4.1 ÅRSHJUL
4.2 SPORTSLIG LEDELSE OG -UTVALG
Formålet med Sportslig ledelse er å utarbeide sportslige mål og lede og koordinere det sportslige arbeidet i barne- og ungdomsfotballen.
Oppgaver og organisering
Stillingen rapporterer til styret. Daglig leder representerer styret i daglig drift. Økonomirapportering til daglig leder. Sentrale oppgaver for klubbens sportslige ledelse vil blant annet være:
- Sette sammen sportslig utvalg og lede utvalget.
- Ansvar for å implementere, følge opp og videreutvikle klubbens sportsplan.
- Håndtere avvik fra sportsplanen.
- Ansvar for å sikre kompetanse hos klubbens trenere gjennom. kompetanseplan.
- Løse problemstillinger/utfordringer knyttet til differensiering og hospitering.
- Ansvar for lagsinndeling, nivåpåmelding og påmelding av lag til serien.
- Ansvar for normering av spillere til sone/kretstiltak.
- Ansvar for klubbens arbeid med å rekruttere, videreutvikle og følge opp klubbens dommere.
- Ansvar for gjennomføring av minimum to trenerforum pr år.
- Rekruttering av trenere.
Møteplasser
Månedlige møter (eller ved behov) med daglig leder. Trenerforum 2-4 ganger i året. Fotballkretsens årlige møter og kurs.
Avvik fra sportsplan
Ved avvik fra Sportsplanen innkalles enkeltperson, alternativt lagsteam til oppklaringsmøte med sportslig ledelse. Ut fra avtaler i møtet rapporteres det på tiltak etter avtalt tid. Sportslig ledelse følger opp.
Oversikt roller i klubb
Rutinebeskrivelse sportslig ledelse
4.3 TRENERKOMPETANSE
Kompetanse hos trenere er en av de viktigste faktorene for at våre utøvere skal oppleve trygghet, mestring og utvikling i klubben. Vi ønsker at alle lag har minst én trener med formell trenerkompetanse.
Minimum trenerkompetanse
Trenerveileder skal sørge for at trenere som ikke oppfyller kravene får mulighet til å ta nødvendig kurs. Dette gjelder også trenere som ønsker å videreutvikle seg.
4.4 TRENERVEILEDER
Trenerveileder har hovedansvar for rekruttering og oppfølging av trenere samt ansvar for å gjøre sportsplanen og arbeidet med sportsplan kjent og følge opp trenerguider og andre planverk i Fauske/Sprint. Trenerveileder skal være «trenernes trener» og bidra til å sikre at treninger og kamper gjennomføres i tråd med klubbens verdigrunnlag og sportsplan.
Oppgaver og ansvarsområder:
- Rekruteringsansvarlig, igangsetting av nye lag.
- Ansvarlig for å utarbeide en struktur på hvordan trenerforum skal gjennomføres.
- Bidra til gjennomføring av trenerforum.
- Oppfølging av avdelingens trenere i faglige og praktiske spørsmål – Være en veileder for trenerne.
- Følge opp at trenere forholder seg til klubbens planer og at laget har tilgang til FIKS. Eksempel er sportsplanen, håndboka, etisk dokument osv.
- Bidra til å gjennomføre temakurs, for trenere, både for barnefotballen og ungdomsfotballen.
- Utdanning – Kartlegge kompetanse og bidra til at trenere har nødvendig utdanning.
- Kartlegge fremtidige trenere.
- Påse at alle trenere i avdelingen har levert godkjent politiattest.
- Kvartalsvis rapportering til styret.
- Utarbeide årsberetning for ungdomsavdelingen i samarbeid med ungdomsleder.
- Gjennomføre oppstart med nye årskull, gjennomføre 4 treninger og opprette trenerteam for kullet. 1 trener pr. 5. spiller.
Oversikt over roller i klubb
Rollebeskrivelse trenerveileder
4.5 DOMMERTUTVIKLING
Dommeren er helt avgjørende for at kampen kan spilles. Klubben skal rekruttere og motivere for å ha flest mulige, og best mulige, dommere.
Dommeransvarlig har ansvar for klubbens dommere, og rapporterer til sportslig utvalg.
OPPGAVER
- Være kontaktperson/veileder for klubbens dommere.
- Arbeide for å rekruttere dommere i klubben og å følge opp disse.
- Legge til rette for at potensielle dommere får tatt rekrutteringsdommerkurs i samarbeid med NFF Nordland.
- Bistå med å skaffe dommere til klubbens cuper.
- Bistå med dommere til kamper i 5-er- og 7-erfotball.
- Delta på trenerforum før sesongstart for å informere om eventuelle regelendringer.
- Arrangere et «kickoff» med dommerne i forbindelse med ny sesong med fagstoff, god mat, etc.
- Sørge for at dommerne til enhver tid har nødvendig bekledning.
4.6 REKRUTTERINGSPLAN
Rekrutteringsarbeidet er veldig viktig. For å unngå at årganger faller bort, er det viktig å sikre kontinuitet i dette arbeidet.
Fauske/Sprint har flere tilbud og rekrutteringstiltak man ønsker å jobbe med for å skape et tilbud og aktivitet for barn og unge.
FOR Å LYKKES, ER DET VIKTIG Å HA TETT SAMARBEID MED:
- De andre klubbene i Fauske kommune og Sørfold kommune.
- Barnehagene og skolene.
I tillegg er det naturlig å søke oppstartssamarbeid med nærliggende klubber om felles utlysing av oppstartstreninger. Et møte før skolestart vil være naturlig å gjennomføre.
TILTAK OG TILBUD
Fauske/Sprint Fotball ønsker at alle som skal spille fotball skal få mulighet til det. Denne planen beskriver hvordan vi rekrutterer nye årskull med spillere, hvordan spillerne blir ønsket velkommen, og gitt et likeverdig tilbud.
ANSVARLIG FOR TILTAKENE
Rekrutteringsansvarlig og daglig leder
OPPSTARTSTRENINGER
Vi arrangerer oppstartstreninger for jenter og gutter med oppstart i september. Fauske/Sprint vil da kjøre 4 treninger som en oppstart. Etter disse 4 øktene skal trenerteam for kullet være på plass. Det dannes trenerteam med minimum en trener for hver femte spiller. Trenerveileder og rekruteringsteam gjennomfører de fire første treningene.
HVORDAN NÅ UT TIL ALLE?
Det er viktig å klare å nå ut til så mange som mulig. Det må tidlige kobles på samarbeids med barnehage, skole og SFO. Utlysing av opppstartstreninger gjøre i Saltenposten i samarbeid med Finneid IL. Informasjonskampanje via Facebook egen nettside osv må gjennomføres i god tid før oppstart.
FORELDREMØTE
Etter fjerde oppstartstrening vil det også kjøres et foreldremøte der klubben informerer foreldre om klubben. For å legge til rette for et godt tilbud for barna er foreldrerekruttering også helt avgjørende og en viktig del av oppstartsmøtet. Foreldrene må rekrutteres inn i roller rundt lagene. Sportslig leder og rekrutteringsansvarlige kjører møtet med foreldre
ISE-CUP
Arrangeres i mars, her ønsker vi at alle nye lag deltar med sine lag i 3er fotball
SOMMERFOTBALLSKOLE
Fotballskole som arrangeres i august for spillere i alderen 6-12 år.
MÅLTALL
Klubben har følgende måltall for rekruttering:
Ha 50 % av alle gutter i klubbens nedslagsfelt med på G6 og G7
Ha 30 % av alle jenter i klubbens nedslagsfelt med på J6 og J7
FORTLØPENDE OPPFØLGING
For å lykkes med oppstarten både for spillere og nye trenere, er det viktig med god oppfølging.
Trenerveileder i klubb + rekrutteringsansvarlige skal følge opp nystartede lag det første året. De skal være en støtte knyttet til gjennomføring av seriespill, skaffe treningstider og veilede trenere. Trenerne får ferdiglagde økter via samarbeidet med Bodø Glimt og de inviteres til trenerforum.
Man trenger ikke forkunnskaper for å være trener for barnelag, men må så fort det lar seg gjøre gjennomføre NFFs trenerkurs. I første omgang er det barnefotballkurset man bør ha. Vi oppmuntrer alle våre trenere å ta alle 4 delene i Grasrottrenerutdanningen.
Rollebeskrivelse rekruteringsansvarlig
Nåværende rekrutteringsteam
Rollebeskrivelse trenerveileder